Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 11 januari 2013

Stor gul god tomat eget frö

Det här är en tomat jag odlade för några år sen som var jätte god tyckte jag då.
 Idag vet jag inte riktigt vad det är för tomat. Skrev bara på de egna tagna fröna att det var en Stor gul god tomat=).
 Vet att jag odlat tomaten Taxi men den påminner inte riktigt om den. Odlade dom samtidigt för att se om det var samma senaste sommar.


Men tokigt som det blev så glömde jag att jämföra sen....=)


Denna tomat ger i alla fall rätt god skörd på en hög planta. Frukterna är fina, håller sig fina trots inte allt för bra vård. 


Det här är mitt betyg på denna tomat. 

Ej så mycket smak. 
God eftersmak. 
God koncistens.
Mellantjockt skal.
Smakar som tomat rakt upp och ner. 
Svensson tomat. 
Normal köptomatsmak. 


Kanske Taxi och Moneymaker som korsade sig härom året...


Fröna har jag kvar gissar att den blir planterad igen kanske även med Taxi och hoppas att jag kommer ihåg att jämföra dom då.


Nu är det inte många provningar kvar på detta år sen är det till att summera vilka som kommer igen och vilka som jag ska köpa frön av.

Lev väl/Gela

2 kommentarer:

Malin sa...

Intressant!
Jag har precis gått igenom mina tomatfröer och funderar på vad som skall införskaffas. Det är så kul att läsa om dina och andras erfarenheter.
Skall bli intressant att läsa din summering och planer.
Vi ses!
Malin

Bettina Bäck sa...

Vacker är den! Ha, ha, du måste lova att berätta hur många olika tomatfröer du kommer att så i år. :-)

Elegant Rose - Diagonal Resize 2