Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 9 april 2012

Hjälp vad många liljor och dagliljor det blivit.

Ibland blir man själv förvånad över sig själv...
Tyckte det var en god idé att titta igenom sommarens bilder när det viner kalla vindar kring huset.
Jag måste ju säga att jag inte riktigt känner för att göra så mycket ute just nu.
Visst är det då bättre att försjunka i lite bilder av trädgården från senaste sommar.

Just idag föll jag för liljorna i min trädgård.
Deras antal växer för vart år som går.

Inser att jag nog bör dokumentera lite bättre vad jag har för liljor också...
men det lär nog inte bli denna kväll.

Så ni får stå ut med bara bilderna just nu,
har inte namnet på en enda av dessa.
Ja förutom någon då kanske.

Som ni märker är det en salig blandning
och en hel del färgstarka liljor.
Jag dras ju lite till dom.

Tänk snart är vi där!!!

Det finns nog några liljor som ej finns med på bild här
 men jag vill ju inte trötta ut er helt.
Är det inte så att vissa liljor gillar lite halvskuggigt läge.
Det måste jag kolla upp lite närmare
då blir några kanske flyttade till dammsidan.

Ja vi får se.
Kära ni visst är det helt underbart med trädgård!

Och jag älskar att planera min trädgård.
Trädgård får mig att må så bra.

Jag är tacksam över att ha möjligheten att få jord under naglarna.
Önskar er alla en fin måndag kväll/Gela

11 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilken härlig kavalkad på så fina liljor.
Jag tycker också om liljor men dagliljorna har jag så svårt för att få att blomma.


Ha en riktigt fin start på veckan
Gunilla

Vardag och flärd sa...

Liljor är så vackert, jag håller på att få in lite varierande sorter i trädgården. Har du för många får du gärna dela med dig!
Kram Eva

Lena/isklockan sa...

Åååå vad fina. Tänk att snart är vi där.

Kram

Kristina Bonander sa...

Vilken härlig liljekavalkad! Måste förståss hitta en favorit och då föll jag för den sista som jag tycker har en vacker färg och framför allt en väldigt fin form.

Förstår att du gillar liljor. Så mycket att välja på.

Ha det gott
Kristina

Malin sa...

Hej!
Så trevligt att du hittat "hem" till mig! Jag tittade in hos dig (via Bondjäntan) precis när jag började blogga i februari. Då visst jag inte ens hur man blir följare... Jättekul att jag nu hittade tillbaka till din fina blogg. Vi har en hel del intressen gemensamt - virka på frihand tex... Jag har lagt in dig på min blogglista och lyckades bli följare..
Fina lijor du har! Den sista blev min favorit direkt!
Vi ses snart igen

Sabelhagens Olivlund sa...

Vad många fina liljor och dagliljor du har.
Jag delade en stor rugge med daglilja i höstas, får se om den vill blomma i sommar.
Ha en fin vecka.
Kram Maria

Daniel sa...

Oj!

Det var verkligen inte illa. Dagliljorna var otroligt fina.

Ha det gott!
Daniel

Laila sa...

Så många fina liljor! Satte faktiskt ett gäng i höstas och hoppas att de klarar den här återkommande tjälen nu!
Kram/Laila

Linda Lunda sa...

Hej!
Liljor är underbara!
Fast daglijan är ingen lilja ;) utan en perenn så igentligen skulle du kanske delat på dagens inlägg och gjort två inlägg??

Liljor/Lilium är en lökväxt och dagliljan/hemerocallis är en perenn med rötter.

Likaså går inte liljebaggen på hemerocallisen utan bara på liliumen(och även kungsängsliljan och dess släktingar).

Dagliljor älskar en solig plats och blommar sämre i halvskugga/skugga.
Likadant är det väl lilium/liljor, så behåll du dem i solen.
Tjosan från Linda

Gela sa...

Tack är alltid glad över att lära mig nytt, skulle säkert ha förstått det så småningom när jag börjar läsa in mig om dom=)Kram Gela

nattugglan sa...

ja visst är liljor/dagliljor fina.. Jag har oxå en stor del av de du visade....jag väntar oxå på sommaren..men först skall det bli en ordentlig vår..nu har vi +4..men igår snöa det..Nu skall jag kika vidare!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2