Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 12 februari 2012

Korgodling hos Gela

Klurar på mina korgar.

Nu är det fjärde året som jag planterar i samma korgar.
Här på bilden ovan så är en bild från första året.
Inser att jag varje år planterat tagetes och kål i mina korgar.
Gillar den röd/lila färgen på rödkål som tronar mot den illorange tagetesen jag blir glad av de färgerna.
Dessutom står korgarna på pooldäcket får mycket sol och blir som ett staket mot omvärlden.
Jag planterade även sallad i korgrna med varierad framgång.
Jo den växte fint men nästan för fint.
 Hann aldrig äta upp den....
Men så kan det gå, detta år skall jag plantera mindre sallad.
Men det gick bra att plantera den i korgarna i väntan på att kålen skall växa till sig.
Ett år hade jag planterat bönor tillsammans med tagetesen och kålen.
 Det gick också bra.
MEN jag är för dålig med att ge mina korgar näring under sommaren.
Men kålen och tagetesen klarar det rätt bra ändå.
Men kålen jag sådde senaste år, spetskålen kalibos fungerade inte så bra som jag hade förväntat mig i korgarna.
Här är det planterat tomater i korgarna på vedhustaket.
 Ett desperat försök att försköna eländet lite.
Men tror inte det riktigt lyckades.
Att plantera tomater och kål fungerade bra,
då är det busktomater jag talar om och rödkålshuvud.
Jag hade bland annat planterat tomatsorten totem i korgarna om jag inte minns fel.
Undrar om ni såg på den översta bilden att jag första året även planterade pumpor och squash som var rankade i korgarna,
 så de fick slingra ut på det varma pooldäcket.
 Hm kanske nåt till detta år?
Nej nu får det vara slut med korgar för denna gång.
Skall försöka få till ett inlägg som mera beskriver hur jag planterar i mina korgar vid ett senare tillfälle.

Ha en fin fin kväll/Gela

14 kommentarer:

Stina sa...

Hej!
Snyggt och praktiskt! Jag brukar vara dålig på att rensa i mitt köksland så korgar eller krukor kanske blir lösningen i år...

Ha det gutt!
Stina

Lotta sa...

Åhh, vilka härliga och vackra sommar bilder du bjuder på idag!
Lotta :-)

Annika Christensen sa...

Hej Gela!
Jag älskar din korgar och jag tyckte det var så synd att jag inte hann komma förbi i somras. Men du kommer väl att odla nytt år eller hur?
Ibland är det så svårt att tajma fotograferingarna med vädret liksom.
Ha en skön kväll och tack för dina rara hälsning de värmer alltid så gott.
Kram
Annika

Tant Otteskrufv sa...

Vilka fina blomkorgar! Jag tror bestämt jag ska pröva att odla i korg i sommar. Väntar med spänning på lite mer detaljer om hur man gör:)

Aquilejans sa...

Underbara planteringar i korgarna:)

Vardag och flärd sa...

Jag odlar lite i korgar vid stugan eftersom vi har mest berg på tomten. Vill gärna ha lite planteringstips!
Kram Eva

Lena/isklockan sa...

De är jätte fina ....ser så frodigt ut.

Kram

Johnna G sa...

Ja, kål i korgar tål att tänkas på här hemma! Jag vill ju lyckas med kålen och det där kanske är helt rätt...

AnnCharlotte sa...

Kul att plantera tomaterna så där snyggt liksom.....
Ofta står de ju i tråkigaplastkrukor....
ha det bra :)

färgtrappan sa...

JA! det var just det jag ville veta. HUR du planterar i korgarna. Ser fram emot detta inlägg, för det här såg väldigt intressant ut!

Ha det gott/maja

Fröken Dill sa...

Oj, vilka vackra korgar! Jag testade att odla squash och gurka i en korg förra året och det gick riktigt bra.

Elin sa...

Hej!

Så fint det är med odlingarna i korgar. Hur väl står de sig mot väder och vind? De ser ju fiina ut och ändå skriver du att det är fjärde året du sätter i dem. Jag har ett gäng fyndade stora korgar, kanske man ska våga sig på att så i dom i år.

Ha det gott!

Christina sa...

Vad härligt att odla i korgar! Jag blir riktigt sugen på att sätta ut korgar på min uteplats och odla lite egna grönsaker i. Har du något tips på något lättodlat för en glad nybörjare? Jag funderar själv på tomat och sockerärt. Är det för sent att börja odla nu eller finns det något som man kan så i slutet av maj?

Gela sa...

Hej Christina, tomat är ju helt ypperligt att odla i korg. Har läst någonstans att ärtor och tomat inte riktigt gillar varandra men har inte provat det själv. Mina korgar blev klara igår så det är inte alls för sent att plantera än. Mina korgar innehåller en planta squash, eller gurka, eller melon=), den klassiska rödkålen, tomat och paprika planta, tagetes och lite penseér.
Finns ju att köpa på plantskolan både tomatplantor och chili/paprika, sallad har jag ju odlat tidigare det är ju rätt lätt bara man tänker på att det inte är för varmt i jorden när man sår, vattna med kallvatten=). Bönor har jag också planterat tidigare buskbönor de är rätt läckra. varför inte lite rödbetor för den fina blastens skull. Ja det är bara fantasin som sätter stopp. Lycka till/Gela

Elegant Rose - Diagonal Resize 2