Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 24 januari 2012

Virkad Ros

Gelas  Virkade Finska Ros

Ett mönster jag hittat på nätet som var populärt i Finland på 70-talet.
Lätt att få flyt i när du virkar
Lättare att göra än det ser ut när du fått in knixen.



Jag använder mig av restgarn jag har hemma och virknål 3.5.
fm= fastmaska
sm= smygmaska
lm= luftmaska

hst= halvstolpe

lmb= luftmaskebåge








dbst= dubbelstolpe




Hittade denna fina blogg när jag googlade runt.


Här länkkar jag till original mönstret.
På denna blogg hittar ni massor med annat roligt också.
Som ni ser på mönstret så har jag gjort aningens annorlunda när jag virkar mina.
Vet inte riktigt än vad det ska bli men det lutar mot en filt.
När du har virkat några rosor så sitter mönstret och du virkar det utan att tänka och kan göra annat under tiden.
Då har du flyt.
/Gela

12 kommentarer:

Mari sa...

HAHA, tänka på något annat!? medans man virkar. Det kommer nog ta ett par år innan JAG kan göra det, hihi.

Jätte fin beskrivning du har gjort, nu kan ju även JAG klara av att göra en ros =)
Kramis
ps.har du kollat mailen?

Gela sa...

Japp jag har kollat mailen och du har fått mail. Kramis!!!

Snäckskalsdalen. sa...

Oj, så roligt, jag älskar att få mönster och virkar blommor emellanåt, precis som du, med överblivna snuttar. Det var dessutom en ovanligt fin blomma!
Agneta kram

Vardag och flärd sa...

Tack för den vägledningen! Skönt att ha ett arbete man inte behöver tänka så mycket på när man sitter vid Tv-n.
Ha en fin dag!
Kram Eva

Tångsnällans blogg sa...

Vilket härligt inlägg för en rosfantast som jag!

Maja sa...

Å, tack för den fina beskrivningen! Ser jätteroligt ut att virka rosor:)

Hälsningar från Maja

Unknown sa...

WOW!!! Den här ska jag absolut ge mig på!!! Superfin!!

meas vardag sa...

Oj! Supertack för jättefina rosor! Så fin beskrivning.
/Anna

Ann-Mari sa...

Ja när du visar det så här i detalj, ser det ju näst intill lätt ut. Frestas att testa :-)
Ann-Mari

Cika sa...

Så söta rosorna blir med den guldiga tråden!
Jag har gjort såna som dekortation till fotoramar!
/Cika

Tina´s PicStory sa...

great explanation in pics :)

Pysselfarmor sa...

Den rosen är fin och jag började för längesedan på ett kuddfodral...och har nu virkat det klart under semester och ska bara foga samman det. Den rosen är så fin och vad bra att du också länkat till virkade sakers fina blogg.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2