Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 25 oktober 2011

Rosvård inför vintern hos Gela

Jag måste ju erkänna att ibland blir det inte riktigt rätt.
Jag hade fått för mig att mina rosor blommat dåligt denna sommar

Så idag har jag varit ute och skött om dom enligt konstens alla regler,

 ja i alla fall nästan.
De blev kupade med jorden i korgarna där det växt tagetes, hoppas nematoderna gillar det (not).
Rosen här ovan är Gavnö,
 plockade in några kvistar som står i full blom idag när jag vinter täckte henne.
Jag tar tillbaka  det att hon knappt har någon doft.
  Det har hon visst!! Hon doftar helt underbart!!!
Men bara bara lite och man måste vara riktigt nära, då känner man doften.
Blommorna är ju på doftvänlig höjd sisådär 130 cm upp.
Mer om Gavnö kan ni läsa här om ni är intresserade.


Dessa röda tyckte jag att ej blommat så mycket,
 men sen när jag tittar på korten så ser jag att visst har den blommat.
 Men de fick lite extra aska och benmjöl nu när jag kupade jord (tagetes) kring den.


Vill ha mera röda i främre rabatten, 
 och de skall blomma hela tiden och mycket!!!
Inte små krav här inte
 och sen så skall de dofta underbart.


Nu när jag tittar igenom bilderna,
slår det ju mig hur jag satt i hänggungan och njöt av hybridans doft. Jag lovar det var ej lätt att vintertäcka denna dam,
hon har växt sig rätt stor under sommaren hoppas hon klarar vintern.

Denna skönhets blomning var rätt snabb,
hann knapt med, men lite kort fick jag.
Just nu kommer jag ej på vad hon kan heta, är det månne
Abraham Darby???
I högre marginalen av bloggen har jag ju bilder av några av mina rosor, vill ni läsa mer om rosorna är det bara att klicka på bilderna.

Sen har vi ju denna finska import från en trädgård i Staraby,
tror minsann det är Hansa, doften är helt underbar.
 Den var min farfars favoritros,
 glad att jag fått den att trivas här hos mig.
Den klarar de flesta vintrar utan lull lull.

Nån som tyckte om mina rosor var denna lilla humla som mumsar i Hybridan.

Det här ger jag mina rosor på hösten:
Aska
Benmjöl
Kupar upp jord (där tagetes växt) kring rosorna.
Täcker med säckväv.
Lägger ner de klätterrosor som går, längs marken och täcker dom med säckväv ev jord.
Gör stöd åt buskrosor, vilka ej går att lägga ner längs marken ex Gavnö för att snön och täckningen med säckväv ej skall bryta rosorna.
Plockar in årets sista rosbukett.

Rumban gav lite mindre blommor än vanligt men jag har ej alls skött dom som de borde skötas...
 De fick gräsklipp, vilket då var bra.
 Däremot så fick de stackarna knappt någon gödning.
Förvånande att de blommade på som dom gjorde ändå.
Ja ja jag vet att gräsklipp göder men de fick minsann inte så mycket av den varan.
Så skärpning nu!!!!
Här kan ni läsa mer om Rumban.

Om jag inte har helt fel är det här Duftwolke,
 en fin fin ros som jag vill ha fler av,
 framför allt för doftens skull.
MUMS
Här kan ni läsa mer om just den rosen.
Nu blev det minsann rosor för hela slanten men det är vad min dag handlat om.
Hoppas er dag varit fin.
En liten hälsning till maken i Madrid.
/Gela

7 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Om jag var en ros skulle jag vilja bo hos dig för där blir man minsann ompysslad på alla de sätt! Hoppas att dina rosor uppskattar omvårdnaden och klarar vintern.

Kram Anna Vattenkanna

Elin sa...

Du har verkligen fått njuta av rosor i sommar och så ompysslade som de blivit nu kommer de att sova gott i vinter!

Vardag och flärd sa...

Tack för alla tips du ger om rosorna! Ska spara dina tips så kanske mina rosor blir finare nästa år - om inte rådjuren äter upp dem.
Kram Eva

Mia sa...

Du måste ha haft massor av rosor i somras med den samlingen. Härliga bilder du bjuder på, och smart med tagetsjorden, min hamnade i kökslandet hoppas det gör någon nytta där också. Benmjöl tror jag kanske jag fortfarande kan få köpt, ska se efter.
Ha det fint :)

Landbohaven sa...

Gode billeder.
Hvor viser du dog mange smukke blomster.
Tak for kigget.

Marit sa...

Hei! Jeg fant din blogg i en annen hageblogg. Så mange vakre roser du har :-)

Vardag och flärd sa...

Kul att du vill vara med i min utlottning!
Kram Eva

Elegant Rose - Diagonal Resize 2